Gå till huvudinnehållet

Ring Digitalidag

För fjärde året i rad öppnar vi upp telefonservicen Ring Digitalidag 010-550 25 00. Telefonservicen bemannas av digitala coacher från Digitalidags aktörsnätverk som på frivillig basis svarar på frågor från digitala nybörjare.

Ring Digitalidag är en telefonservice dit digitala nybörjare kan ringa för att få hjälp med enklare frågor och digitala verktyg och tjänster samt vägledning kring var man praktiskt kan få hjälp på den ort som man bor på.

Om du villa anmäla intresse för att delta som digital coach i Ring Digitalidag kan du klicka på länken nedan.

Öppettider Ring Digitalidag 2024

  • 7 oktober-29 november
    • Datum: 7 oktober – 29 november
    • Tid: Klockan 09.00 - 12.00
    • Språk: Svenska och engelska
  • 15-16 november
    • Under temadagarna 15-16 november
    • Tid: Klockan 09.00 - 16.00
    • Språk: Svenska, engelska och arabiska
Ring Digitalidag-logotyp telefonnummer 010-550 25 00

Anmäl dig som digital coach i Ring Digitalidag

Ring Digitalidag

Ring Digitalidag 2021-2023

Ring Digitalidag var ett pilotprojekt som genomfördes för första gången under 2021 års upplaga av temadagen Digitalidag i samarbete med Post- och telestyrelsen (PTS). Till telefonservicen Ring Digitalidag kunde digitala nybörjare ringa för att få hjälp med enklare frågor och digitala verktyg och tjänster, men framför allt vägledning kring var man praktiskt kan få hjälp på den ort som man bor på.

Under 2021 års upplaga var Ring Digitalidag öppen under en dag, under temadagen Digitalidag, medan den under 2022 – 2023 var öppen i två månader.

Telefonservicen bemannades under år 2022 av medarbetare/volontärer från olika Digitalidag-aktörer som så kallade ”Ring Digitalidagare” på frivillig basis. Genom initiativet vill vi hjälpa så många som möjligt, men även lära oss mer om hur vi på bäst möjligt sätt kan erbjuda stöd till digitala nybörjare, och se om det finns ett behov av att det finns en telefonlinje att ringa till året runt.

2023 testade vi att genomföra specifika temaveckor där vi riktade stödet till olika teman/frågor som till exempel e-legitimation, digitala betalningslösningar och säkerhet på nätet, dels för att rikta bemanningen utifrån olika frågor/expertisområden som medarbetare/volontärer arbetar med, men även för att utforska om fler människor vänder sig till Ring Digitalidag om vi riktar och specificerar stödet. Under hela perioden var det såklart välkommet att ringa in med alla typer av frågor, men medarbetarna var specifikt kunniga på ett område under en temavecka.

Källa till kunskap

Genom Ring Digitalidag kan vi erbjuda vägledning och stöd om hur man kan komma igång med olika digitala tjänster och verktyg, eller vägleda till rätt aktör att få hjälp lokalt. Vi får även möjlighet att samla in data (anonymt) om vilka frågor och behov som människor har. Denna kunskap kan vi använda i vårt fortsatta arbete framåt.