”Vi gör det här tillsammans” – Så arbetar Nacka kommun med digitalisering
ingresstext Nacka kommun är en av Sveriges främsta på digitalisering. Som en av tre finalister till utmärkelsen Sveriges Digitaliseringskommun 2025 har kommunen visat att samarbete och teknik är nyckeln till framtidens välfärd. Vi har pratat med digitaliseringsdirektör Henrik Palmblad-Wennergren, som berättar om resan, utmaningarna och varför delaktighet är avgörande.

Digitalisering – nyckeln till framtiden
Öster om centrala Stockholm ligger Nacka kommun – en kommun med drygt 100 000 invånare som 2025 blev en av tre finalister till Sveriges Digitaliseringskommun. Henrik Palmblad-Wennergren är digitaliseringsdirektör och ansvarar för de strategiska digitaliseringsfrågorna.
Precis som i många andra svenska kommuner förändras demografin. Nacka har en sjunkande befolkningsprognos, men invånarna har höga förväntningar på en ökad kvalitet och effektivitet. Henrik beskriver det som en komplex utmaning, men menar att tekniken är ett avgörande verktyg:
– Att dra nytta av tekniken är den enda möjliga lösningen, säger Henrik. Om vi skulle möta upp utmaningarna på traditionellt sätt skulle vi behöva anställa varenda Nackabo i stadshuset. Det blir varken ekonomiskt eller praktiskt hållbart. Vi måste se vad tekniken kan göra för oss.
Henrik beskriver Nackaborna som digitalt mogna, och säger att andelen som befinner sig i digitalt utanförskap i kommunen minskar.
– Jag tror att vi har ett ganska förspänt läge i Nacka när det kommer till förmågan att ta till sig det digitala, säger Henrik. Utmaningen är att få alla med sig.
Samarbete som grund för utveckling
Ett exempel på hur kommunen arbetar med att erbjuda stöd till invånarna och visa på fördelarna med digital teknik är utbildningen Digital, delaktig, trygg, som de lanserade på Nacka stadshus i samband med Digitalidags temadag 10 oktober. Henrik deltog på aktiviteten under temadagen och tyckte att mångfalden bland besökarna speglar målgruppen för utbildningen.
– Det här är ju faktiskt en utmaning för alla, säger Henrik. Det är inte bara de äldre som behöver stöd eller grupper i utanförskap. Det vi försöker adressera och det som Digitalidag också handlar om är att skapa trygghet och robusthet och att förbereda svenska folket för att fortsätta digitaliseringsresan.
Webbutbildningen är framtagen i samarbete med Internetstiftelsen, Adda och Göteborgs universitet, och Henrik tror att samarbete är vitalt för Nackas digitaliseringsarbete. I kommunen samverkar man både med aktörer inom akademin, civilsamhället och det lokala
näringslivet, men man arbetar även med att involvera Nackabor i processer genom medborgarinitiativ och medborgardialoger.
– Är man med tidigt i en process, då har man också större förmåga att acceptera resultatet. Vi tror inte heller att vi som tjänstemän i kommunen har alla perspektiven. Det är en jätteviktig komponent att vi gör det här tillsammans.
Delaktighet som drivkraft
För att kommunen ska lyckas hänga med i den digitala omställningen tror Henrik att det är viktigt att anställda inom kommunen känner sig delaktiga och ser att de är en del av lösningen. Därför arbetar man även internt för att de anställda ska ha möjlighet att utveckla sin digitala kompetens.
– Vi erbjuder utbildningar för att öka grundförståelsen och mognaden för tekniken, och försöker skapa incitament för att prova nya saker och börja tänka annorlunda, berättar Henrik. Den kulturen är nog vår framgångsfaktor.
Utmaningarna man ser i Nacka och i alla svenska kommuner, tror Henrik inte är kopplade till tekniken i sig, utan beteendeförändringarna och attityderna som krävs, både bland invånare och kommunanställda.
– Ska vi kunna lösa de samhälleliga utmaningarna som vi ser framför oss, då måste vi ta till digitalisering som den potentiella möjligheten, säger Henrik. Och för att vi ska bli framgångsrika med det, då måste vi ha både medarbetare och medborgare med oss.
text i kursiv Clara Dahlgren, projektkoordinator i Digitalidag