Gå till huvudinnehållet

”Jag är inte rädd att prova många gånger” – Så hittade bibliotekarien Jenny samverkansaktörer i Sotenäs kommun

ingresstext Vi i Digitalidag-teamet träffar många aktörer som brinner för digital inkludering – men vissa eldsjälar sticker ut i deras ansträngningar att skapa samverkan och engagemang. Ett sådant exempel är Jenny Wieslander i Sotenäs kommun som sedan hon fick nys om temadagen har tagit sig utanför kommunens gränser i jakt på aktörer att samarbeta med.

Jenny står framför en bokhylla i biblioteket i Kungshamn

Längs västkusten, i Västra Götalands län, ligger Sotenäs kommun. Det är en liten kommun med 9 000 invånare dit turister strömmar under sommarmånaderna. I centralorten Kungshamn jobbar Jenny Wieslander på biblioteket som Förste bibliotekarie.

Biblioteket i Kungshamn och filialen i Hunnebostrand beskriver hon som ett nav, dit personer i alla åldrar kommer för att låna böcker, spela spel, besöka sagorummet eller få hjälp av bibliotekarierna med allt möjligt.

– Sotenäs är en liten kommun långt ut på kusten, och det är mycket samhällsservice som inte finns här, säger Jenny. Istället kommer många som behöver hjälp till oss på biblioteket, med frågor om högt och lågt.

Biblioteket medverkade under temadagen 2024, men inför årets temadag 10 oktober ville Jenny göra mer och involvera fler aktörer i bibliotekets aktivitet, men att komma i kontakt med lokala aktörer visade sig vara en utmaning.

– Jag ville framför allt ha med banken då vi får många frågor om bankernas tjänster, berättar Jenny.

Efter att ha ringt två bankkontor och hamnat hos deras centrala kundtjänst bestämde hon sig för att köra 45 minuter till ett av bankkontoren i Uddevalla. När de inte kunde vara med valde hon att gå till det lokala Swedbankkontoret i Kungshamn, och ställa sig i kö tillsammans med de andra kunderna. På så sätt fick hon kontaktuppgifter till bankchefen, som genast tackade ja till att banken medverkar.

– De här tjänsterna ska finnas för alla, tycker Jenny, men här i lilla Sotenäs så har vi inte dem, utan då får man åka till Uddevalla. Det känns viktigt att vi har aktörer på plats som kan besvara frågor som vi bibliotekarier inte har kompetensen att besvara.

Tack vare Jennys engagemang har hon genom samtal, mejl och fysiska besök lyckats se till att flera aktörer kommer till biblioteket på temadagen 10 oktober för att besvara besökarnas frågor. I nuläget är det klart att plan- och byggenheten på kommunen, Swedbank, kommunens digitaliseringsstrateg och en kommunikatör och Studieförbundet Vuxenskolan i Sotenäs ska medverka.

– Jag är inte rädd för att prova många gånger, säger Jenny. Jag kan prova tre eller fem gånger innan jag bestämmer mig för att något inte funkar.

För Jenny är temadagen en möjlighet att göra skillnad och bygga långsiktiga samarbeten.

– Att samla alla aktörer på en plats under en dag visar vad vi kan åstadkomma när vi går samman, säger Jenny. Biblioteket blir en mötesplats för digital inkludering. Min förhoppning är att det kan locka fler aktörer att medverka kommande år och kanske kan vi skapa återkommande aktiviteter även under resten av året för att underlätta för våra kommuninvånare.

Jenny ser fram emot att under temadagen kunna erbjuda service till invånare i Sotenäs, som vanligtvis inte finns tillgängligt.

– Det är viktigt i en liten kommun, att även invånare här ska kunna få hjälp på plats. Jag tycker alla kommunbibliotek borde medverka under temadagen, så att medborgarna vet att det finns en plats de kan gå till för att kunna lära sig mer om det digitala.

text i kursiv Clara Dahlgren, projektkoordinator i Digitalidag