Gå till huvudinnehållet

Ny nationell satsning på medie- och informationskunnighet lanseras

Den 5 november lanseras mediemedveten.se - en ny digital utbildningssatsning som ska stärka Sveriges motståndskraft mot desinformation och öka förståelsen för AI. Satsningen har tagits fram inom ramen för Mediemyndighetens uppdrag att stärka medie- och informationskunnigheten (MIK) i befolkningen. Syftet är att ge människor verktyg att bli mer medvetna medieanvändare i en tid av snabb teknikutveckling och ständigt förändrade informationsflöden.

I en alltmer komplex medievardag blir MIK en förutsättning för en stark och motståndskraftig demokrati. Förmågan att kunna värdera källor, förstå hur algoritmer påverkar oss och förhålla sig kritiskt till information är centrala färdigheter i dagens samhälle.

Mediemedveten.se hjälper dig att förstå och granska det digitala informationsflöde vi alla rör oss i varje dag. Genom filmer, interaktiva moment och praktiska övningar får du följa olika personers medievanor och se hur en och samma händelse kan spridas på helt olika sätt – beroende på vem som tar del av informationen och vilka medier vi använder.

Projektet genomförs av Mediemyndigheten i samverkan med MIK Sverige, ett nätverk som samlar aktörer från flera sektorer för att stärka arbetet med MIK nationellt. Genom samverkan vill nätverket utveckla kunskap, höja kvaliteten och effektivisera arbetet inom området – för att stärka medie- och informationskunnigheten hos alla i Sverige. Post och telestyrelsen blev en del av MIK Sverige tidigare i höst.

Besök den 5 november för att ta del av utbildningarna och bli mer mediemedveten du också.